Om Frei Fotballklubb

Flest mulig lengst mulig

Klubben i vårt hjerte

Frei Fotballklubb er fra Kristiansund kommune i Møre og Romsdal fylke. Klubben ble til da Rensvik Fotballklubb og fotballgruppa i Frei IL fusjonerte og gikk sammen til en klubb fra 1. januar 1997. Klubben har i dag ca. 500 medlemmer og er en av Kristiansunds største breddeklubber.

Omsundet kunstgressbane er vår hovedarena og i tillegg har vi en kunstgressbane midt i hjertet av Rensvik. På vinterstid disponerer vi Freihallen som ligger et steinkast unna Omsundet kunstgressbane.

I Frei Fotballklubb skal alle klubbens medlemmer kjennetegnes ved at de er imøtekommende, har respekt for andre og har fokus på Fair Play.

Våre drakter

Våre hjemmedrakter er lett gjenkjennelige i sin helsvarte utførelse fra topp til tå. Bortedraktene er hvite. Tidligere var det faktisk omvendt, men etter ønske fra medlemmene ble det foretatt et skifte.

Vår generalsponsor Sparebanken Møre pryder forsiden av drakta, og hovedsponsor Slatlem og NEM Eindomsmegling har plass bak på ryggen. Macron er vår utstyrsleverandør.

Våre samarbeidspartnere kan du lese mer om her.

Sertifisering

NFF Kvalitetsklubb

Frei Fotballklubb ble sertifisert som kvalitetsklubb den 8. februar 2017. Kvalitetsklubbkonseptet er et klubbutviklingsverktøy som inneholder krav rettet mot konkrete områder i klubben.

Målet er å stimulere til god klubbutvikling som vil forsterke helheten.  Klubbhåndbok og Sportsplan er et direkte resultat av vårt kontinuerlige arbeid rundt kvalitetsklubb-konseptet.

De ulike kvalitetsklubbverktøyene som benyttes i Frei Fotballklubb kan du lese mer om på Kvalitetsklubb siden.

Frei IL og Rensvik FK

Lange tradisjoner

Selv om Frei Fotballklubb er en forholdsvis ung klubb, har klubben lange tradisjoner å se tilbake på. Frei IL ble stiftet så langt tilbake som i 1918 og Rensvik Fotballklubb i 1931.

Bildet av Frei IL er fra tidlig 80-tall. Laget blir av mange sett på som et av de sterkeste a-lagene noensinne på Frei. Bildet av Rensvik FK er fra tidlig 30-tall og er sannsynligvis det første lagbildet som ble tatt av det som den gang var en helt nyoppstartet klubb.

Da klubbene ble slått sammen i 1997 ble det besluttet å videreføre Rensvik Fotballklubb sin logo. Frei IL lever videre den dag i dag, men da uten fotballaktiviteter. De feiret 100 års jubileum i 2018.

Ikke så mye styr

Hva er det beste med Frei FK?

I anledning et foredrag klubben holdte på Kretstinget i 2019, så lagde vi en film hvor barna selv fortalte hva de syntes er det beste med klubben vår.

En morsom film som ble tatt godt i mot på tinget og som fronter det som er viktigst i vår klubb.

Laget for lidenskap

Samarbeid med KBK

Sammen med de andre breddeklubbene i Kristiansund har vi et tett samarbeid med Kristiansund BK.

Samarbeidsavtalen har en varighet ut 2024 og gir blant annet forutsigbarhet rundt spilleroverganger fra bredde til topp. Avtalen forplikter også KBK til å jobbe tett inn mot trener- og spillerutvikling i Frei FK.